Posted by: lrrp | July 12, 2014

සුමාන දෙකෙන් දෙකට ලේ දන් දෙන හාමුදුරුවෝ

“මම ලේ දෙන්න ගියා”

“මම ලේ බැංකුවට ලේ දන් දුන්නා” අපේ රටේ රුධිර පරිත්‍යාගශීලීන් කියන්නේ එසේ ය. කවුරුත් ලේ බැංකුව යයි හඳුන්වන ආයතනයේ වර්තමාන නාමය වන්නේ ජාතික රුධිර පාරවිලයන සේවාව ය. මේ ලේ බැංකුවට වාර්ෂිකව රුධිර ඒකක 3,50,000 ක් ඉක්මවූ ප්‍රමාණයක් රුධිර දායකයන් ගෙන් රුධිරය ලැබේ. මෙපමණ වූ රුධිරය ප්‍රමාණයක් දන් දෙන්නට නැතිනම් ලේ බැංකුවට පරිත්‍යාග කරන්නට අපේ ජනතාව ඉදිරිපත් වී කටයුතු කරන්නේ ස්වෙච්ඡාවෙන්මය.

ලෝකයේ රටවල් අතරින් අපේ ජාතික රුධිර පාරවිලයන සේවාව ඉතා හොඳින් පවත්වාගෙන යන සේවාවක් ලෙස සම්මානයට ද පාත්‍ර වී තිබේ. මේ ලේ බැංකුවට වසර ගණනාවක් තිස්සේ රුධිරය ලබාදෙන පරිත්‍යාගශීලීන්ගේ කතාවයි මේ.

දර­ණා­ගම සුම­න­ර­තන හිමි

ඇස් ඉස්මස් ලේ දන් දෙන මිනිසුන් අද සමාජයේ නැතැයි විටෙක ඔබ සිතන්නට පුළුවන්. ඒ රටේ බොහෝ ව්‍යසනයන් දකින විටය. එහෙත් උඩුයටිකුරු වූ මේ සමාජයේ වුවද මිනිසුන් වෙනුවෙන් බොහෝ දෙනෙක් තම සිරුරේ රුධිරය සහ රුධිර පට්ටිකා කිසිඳු ලෝබකමකින් තොරව පරිත්‍යාග කිරීමට පෙලඹෙති.

ලේ දන්දීමේ කඳවුරකදී විශේෂ උත්සව සහ පින්කම් අවස්ථාවලදී රුධිරය පරිත්‍යාග කිරීමට ද බොහෝ දෙනා ඉදිරිපත් වෙති. එසේ ම මුල් වරට රුධිර පරිත්‍යාගයෙන් පසු අඛණ්ඩව රුධිරය රුධිර පට්ටිකා සහ රෝගියකුට රුධිරය ලබාදීමට පෙර සිදු කෙරෙන සැසඳුම් පරීක්ෂණයට සුදුසු රුධිරය ඇති හඳුනාගත් විශේෂිත වූ රුධිරදායකයන් කිහිප දෙනෙක් ද නාරාහේන්පිට ජාතික රුධිර මධ්‍යස්ථානය හා නිරන්තරයෙන් සම්බන්ධව සිටිති.

මොවුන් කිසිඳු මුදලක් හෝ ලාභ ප්‍රයෝජනයකින් තොරව තම රුධිර හා රුධිර පට්ටිකා පරිත්‍යාගයන් පිළිබඳව කියන කතා හරිම අපූරුය. බොහෝ වාර ගණනක් තිස්සේ රුධිර පරිත්‍යාගයේ යෙදෙන කිහිප දෙනකුගේ අදහස්වලට සවන් දෙමු.

“කෙනෙකුගේ ජීවිතයක් බේරා ගැනීමට රුධිරය දීමෙන් ලබන්නේ ලොකු තෘප්තියක්. සතුටක්. රුධිරය ලබා දෙන හැම වාරයක් පාසාම මම හිතන්නේ තව කෙනකුගේ ජීවිතයක් ජීවත් කරන්නට මම කරන රුධිර පරිත්‍යාගය ප්‍රයෝජනයක් වේවා යන ප්‍රාර්ථනයයි. එසේ කියන්නේ විසිතුන් වසරක් තිස්සේ රුධිරය පරිත්‍යාග කරන ලද කේ. රම්‍ය අතුල විජේසේකරයි. අතුල තම පියාගේ උපන් දිනය යෙදී තිබුණ ජනවාරි 2 වැනිදා ඔහු රුධිරය පරිත්‍යාග කළ පළමු දිනයයි. ඒ එක්දහස් නවසිය අසූඑක වර්ෂයයි.

“මම එදා රුධිරය දෙන්න ගියේ හමුදා රෝහලටයි. එතැනින් මාව ආපසු හරවා එව්වා කොළඹ මහ රෝහලේ මධ්‍යම ලේ බැංකුව වෙත. එදා මුල් වරට මගේ රුධිර පරිත්‍යාගයෙන් පස්සේ මම මාස තුනෙන් තුනට රුධිරය පරිත්‍යාග කළා. මාස තුනකට වරක් වෙනුවට රුධිර පරිත්‍යාගශීලීන්ගේ මාස හතරකට වරක් රුධිරය ලබා ගැනීම වඩාත් සුදුසු ක්‍රමය ලෙස වැඩ පිළිවෙළක් ක්‍රියාත්මක වීම නිසා මාස තුනකට වරක් වෙනුවට මාස හතරකට වරක් බැගින් මම ජාතික රුධිර මධ්‍යස්ථානයට ගොස් වාර 62 ක් ලේ දුන්නා. ඉන් පසුව 2008 ජනවාරි 2 වැනිදා සිට මම සෑම සති දෙකකට වරක් ජාතික රුධිර මධ්‍යස්ථානයේදී රුධිරය හා සමාන ලෙසින් අසරණ රෝගීන්ට අවශ්‍ය වන රුධිර පට්ටිකා වාර 140 කට වැඩි ප්‍රමාණයක් මේ වන විට පරිත්‍යාග කරලා තියෙනවා”.

කේ. රම්‍ය අතුල විජේ­සේ­කර

55 වියෙහි පසුවන අතුල තිදරු පියෙකි. ඔහු වාරිමාර්ග දෙපාර්තමේන්තුවේ ඉංජිනේරු සහකාර ලෙස සේවය කරයි. නාලන්දා විද්‍යාලයේ ද ආදි සිසුවෙකි. “දවස් දාහතරෙන් දාහතරට මගේ ඇ‍ඟේ රුධිර පට්ටිකා ලබා දුන්නා කියා මගේ ඇඟට දෙයියන්ගෙ පිහිටෙන් කිසිම අමාරුවක් නැහැ. මගේ ඇ‍ඟේ ලේ පිරිසිදුයි. සීනි, කොලෙස්ටරෝල් නැහැ. මගේ රුධිරය ලබාදෙන සෑම වාරයකදීම මම හිතන්නේ මේ මම කරන්නේ මිනිස් ජීවිතයක් වෙනුවෙන් කරන උදව්වක් හැටියට. ජාතික රුධිර මධ්‍යස්ථානයේ රුධිර සේවය සමඟ මම නිතරම සම්බන්ධ නිසා මගේ ලොකුම ආසාව හා බලාපොරොත්තුවක් තියෙනවා රුධිර පරිත්‍යාගයට මිනිස්සු තව තවත් යොමු කරවන්න. මේකට ලේ බැංකුවේ ගීතය ලෙස හැඳින්වෙන ‘රුධිර පූජා ජිව පූජා’ ලෙස තියෙන තේමා ගීතය මේ රටේ මිලියන ගණනින් භාවිතයට ගැනෙන ජංගම දුරකථන ජාලයේ ‘රිගින් ටෝන්’ එකකට යොදා භාවිත කරන්න යයි මා ඉල්ලා සිටිනවා”.

ලෝබකමින් තොරව මිනිසුන්ට උදව් කිරීමට අවංක සිතින් උනන්දුවෙන් හා කැපවීමකින් ක්‍රියා කරන උපුල් ගමගේ තවත් දිරිමත් රුධිර පරිත්‍යාගශීලියෙක්. 1992 ජනවාරි 20 වැනිදා රුධිර පරිත්‍යාගයට පළමුවරට යොමුවීමෙන් පසු වසර 2007 දක්වා වාර පනහක් අසරණ රෝගීන් වෙනුවෙන් රුධිරය ලබාදුන් ඔහු 2007 වසරේ සිට පසුගිය ජූලි 11 වැනිදා දක්වා රුධිර පට්ටිකා අනූවාරයක් පරිත්‍යාග කර ඇත. මොහු ජීවිතයේ මුල් වරට රුධිර පරිත්‍යාගයට යොමු වී ඇත්තේ තම මිතුරෙකුගේ පියෙකුට රුධිර පරිත්‍යාගයක් සිදු කිරීමෙනි. එදා රුධිරය දන් දීමෙන් හිතට ඇතිකර ගත් චිත්ත ධෛර්යය අධිෂ්ඨානය අද ඔහු දින දාහතරකට වරක් ලබාදෙන රුධිර පට්ටිකා පරිත්‍යාගයට රුකුලක් වී ඇත.

නිතිපතා පන්සිල් සමාදන්ව බණ භාවනාවල නිරතව දැහැමි දිවි පෙවතකට යොමු වී සිටින උපුල් මස් මාළු නොකන සෑම පෝය දිනයකටම සම්පූර්ණ දවසක් සිල් සමාදන් වන අයෙක්. ඔහු හතළිස් දෙහැවිරිදි වියෙහි පසුවන උපුල් තමාගේම ව්‍යාපාරයක් පවත්වාගෙන යයි. කොතරම් වැඩ තිබුණත් සෑම දවස් දාහතරකට වරක් ඔහු රුධිර පට්ටිකා ලබා දීමට අමතක නොකරයි. දාන පාරමිතාව සිහිපත් කරගෙන මම මේ පරිත්‍යාගය කරන්නෙ. රෝගී ජීවිතයකට ප්‍රයෝජනවත් උපකාරයක් කියල හිතනකොට හිතට දැනෙන්නෙ ලොකුම සතුටක් සැනසිල්ලක්. උපුල් තම පරිත්‍යාගශීලී ක්‍රියාව දෙස බලන්නේ එලෙසිනි.

රුධිරය පරිත්‍යාග කිරීම මඟින් රුධිර දායකයාට ලැබෙන හිතේ සතුට ඔහුගේ මානසික සෞඛ්‍ය නැංවීමට ද ප්‍රබල අනුබලයක් ලබා දෙයි. පාණදුර වෑකඩ පදිංචි පනස්නව හැවිරිදි කේ. ටී. කල්දේරා ජාතික රුධිර මධ්‍යස්ථානයට විශේෂ වූ රුධිරදායකයෙකි. ඔහු සතු රුධිරයේ ඇති විශේෂ ද්‍රාවණය වෙනත් රුධිර හා ගැළපීමට සුදුසු සැසඳුම් පරීක්ෂණ සඳහා යොදා ගැනීමට හැකියාව ජාතික රුධිර මධ්‍යස්ථාන හඳුනාගෙන තිබේ. කල්දේරා වැනි එම සුවිශේෂී රුධිරය සහිත පරිත්‍යාගශීලීන් ඔහු සමඟ හඳුනාගෙන සිටින්නේ දොළොස් දෙනෙක් පමණකි. මේ අයගෙන් ජාතික රුධිර මධ්‍යස්ථානය මාස හතරකට වරක් මේ විශේෂ රුධිර වර්ගය ලබා ගනී.

උපුල් ගමගේ

කේ. ටී. කල්දේර

මෙහිදී තවත් විශේෂත්වයක් වන්නේ ජාතික රුධිර මධ්‍යස්ථානයට මේ ලේ වර්ගය අවශ්‍ය වූ විට කල්දේරාට දන්වා ඔහුගේ නිවසටම ගොස් රුධිරය ලබා ගැනීමට පියවර ගැනීමය. පනස් වතාවකදී පමණ රුධිරය පරිත්‍යාග කර ඇති කල්දේරා ඊට අමතරව මේ වන විට තිස්අට වාරයක් තම රුධිරයේ සුවිශේෂී රුධිර වර්ගයන් සඳහා ද පරිත්‍යාග කිරීම් සිදු කර තිබේ.

ලක්සල ආයතනයේ සේවය කර විශ්‍රාම ලබා සිටින කල්දේරා සිය මුල්ම රුධිර පරිත්‍යාගය සිදුකර ඇත්තේ 1972 වෑකඩ පන්සලේ ලොකු හාමුදුරුවන් අසනීප වූ අවස්ථාවකදීය. 2006 වර්ෂයේදී ඔහු වකුගඩු රෝගියකු වෙනුවෙන් තම වකුගඩුවක් ද පරිත්‍යාග කර තිබේ. තම දියණිය පුතා ද ජාතික රුධිර මධ්‍යස්ථානයට විශේෂ වර්ගයේ රුධිරය සකස් කිරීමේ අවශ්‍ය රුධිර දායකයන් ලෙස හඳුනාගෙන සිටින දෙදෙනෙකු බව කල්දේරා පවසයි.

තම බිරියත් දහඅට වතාවක්ම රුධිරය පරිත්‍යාග කිරීමට යොමුකර ඇති කල්දේරා පවුල් හැමෝම රුධිර දායකයන් ලෙස යොමුකළ සුවිශේෂී පුද්ගලයෙක්.

ලේ දන්දීමේ කඳවුරු 65 ක් මේ වන විට ඔහු සංවිධානය කොට පවත්වා තිබේ. පසුගිය මැයි 27 වැනිදා පාණදුරේ වැවවිල මුස්ලිම් පල්ලියේදී සංවිධානය කළ ලේ දන්දීමේ කඳවුර මෙතෙක් පැවැත්වූ ලේ දන්දීමේ කඳවුරුවලින් තම මතකයෙන් බැහැර නොයන කඳවුරක් බව කල්දේරා පවසයි. සාමාන්‍යයෙන් මුස්ලිම්වරුන් ලේ දන් දෙන්නේ නැතැයි යන සමාජයේ පවතින මතය දුරලමින් එදා මුස්ලිම්වරුන් බොහෝ දෙනෙක් ලේ දන්දීමේ කඳවුර සාර්ථක කර ගැනීමට ලේ දන් දුන් බව ඔහු පවසයි. ලේ දන්දීමට ජාති ආගම් බේද බලපාන්නේ නැත. එමෙන්ම කුමන ජාතියක අයෙකුගේ ඇ‍ඟේ වුවද දුවන ලේවලට වර්ගවාද බලපාන්නේ ද නැත.

රුධිර පරිත්‍යාගශීලීන් අතර උනන්දුවෙන් සිය රුධිරය පරිත්‍යාග කරමින් මේ වන විට රුධිර පට්ටිකා දින දාහතරකට වරක් පරිත්‍යාග කරන භික්ෂුන් වහන්සේ නමක් ද මේ අතර කැපී පෙනේ. ආඬිඅම්බලම සරණතිස්සගම ශ්‍රී ජයරාජාගම විහාරාධිපති දරණාගම සුමනරතන හිමියෝ අවුරුදු දහඅටක් තිස්සේ රුධිරය පරිත්‍යාග කරති. මේ වන විට උන්වහන්සේ වසර දෙකක කාලයක් තිස්සේ සෑම දින දාහතරකට වරක් රුධිර පට්ටිකා පරිත්‍යාග කිරීමට ජාතික රුධිර මධ්‍යස්ථානයට වැඩම කරති.

“මගේ ශරීරයෙන් රුධිර පට්ටිකා සඳහා රුධිරය පරිත්‍යාග කරලා පන්සලට වැඩම කළාට පස්සේ ඊළඟා වාරය එළැඹෙන දවස් දාහතර ගතවන තුරු මම හැමදාම දින ගණන් කරමින් ඉන්නේ ලොකු උනන්දුවකින්. මට නියමිත දිනයට මම අනිවාර්යයෙන්ම ඇවිත් මගේ රුධිර පට්ටිකා ලබා දෙනවා. ඒ උතුම් දානය මම ලබාදීලා මම ලොකු හිතේ සතුටක් ලබනවා. කවුරුහරි අසරණ රෝගියකුට මගේ රුධිර පට්ටිකා ලැබිල ඔහු සුවපත් වේවායි මම ප්‍රාර්ථනා කරනවා.”

සුමනරතන හිමියන් තම ප්‍රථම රුධිර පරිත්‍යාගය සිදුකර ඇත්තේ කෑගල්ල හරිගල ඉද්දමල්පාන විහාරස්ථානයේදීය. මේ වන විට උන්වහන්සේ රුධිරය සහ රුධිර පට්ටිකා පරිත්‍යාගය හැටහත් වාරයක් සිදුකර ඇත. අසරණ රෝගියකුගේ ජීවිතයක් රැකගන්නයි රුධිරය දෙන්නෙ. ඒක ලොකු පින්කමක්. මනුස්ස ජීවතයක් බේරා දෙන්න රුධිරය අවශ්‍ය වෙලාවක ඒ රුධිරය මිස ආගම, ජාතිය ගැන නොවෙයි බලන්න ඕනෙ මනුස්සකම ගැනයි. ලේවලට ජාති ආගම් කුලමල බේදයක් නැහැ. ලේ බිඳක් දීම හරි ලොකු දාන පාරමිතාවක්. සසර ගමන කෙටි කරගන්න මට පුළුවන් තාක්කල් මම මගේ රුධිරය ලබා දෙනවා.

සුමනරතන හිමියන් පවසන්නේ දැඩි අදිටනකින්. මේ රුධිර පරිත්‍යාගශීලින් වූ මේ හැමෝම අද මෙන්ම හෙටත් මේ පින්කමට දායක වෙමින් කරනු ලබන්නේ මහඟු පුණ්‍යකර්මයකි.


Leave a Reply

Categories

